LA GENT GRAN, INFANTS I JOVES HAN ESTAT EL FOCUS DE L’ATENCIÓ SOCIAL DE CASTELLVÍ LES DARRERES SETMANES
L’àrea pivota el seu treball en accions de suport, detecció, acompanyament i coordinació, entre d’altres.
La situació actual de pandèmia de coronavirus i les conseqüències econòmiques i socials que se n’estan derivant han fet que des de mitjan del mes de març -quan van començar les primeres restriccions i mesures preventives-, fins avui l’àrea municipal de Serveis Socials hagi intensificat els seus esforços per atendre aquells col·lectius amb majors dificultats. Aquesta atenció s’ha centrat especialment en la gent gran, els infants i els i les joves que necessiten suport per poder estudiar des de casa. Igualment s’ha seguit acompanyant totes aquelles persones i famílies a qui ja es donava suport abans de la crisi i a aquelles que s’han trobat com la seva situació socioeconòmica quedava afectada per la pandèmia. En aquest sentit, la regidora de Benestar Social, Vicky Castellanos Núñez, afirma que “la prioritat de l’Ajuntament en aquesta situació d’emergència sanitària, social i econòmica derivada de la COVID-19 serà el benestar de les persones”.
L’àrea de Serveis Socials, amb el suport d’altres àrees municipals sempre que és necessari, ha desplegat una acció d’atenció, suport, detecció, informació, coordinació i acompanyament adreçada als diferents col·lectius atesos.
Per una banda, i pel que fa a la gent gran, des del mes de març s’està en contacte telefònic continuat amb les gairebé 300 persones de més de 65 anys de Castellví per saber com estan, detectar si necessiten algun tipus de suport i fer-los acompanyament emocional, sobretot en aquells casos de gent gran que viu sola o té la família lluny. A les persones grans sense xarxa de suport familiar o veïnal pròxima també se’ls està fent la compra d’aliments i productes de farmàcia si no poden sortir de casa seva per accedir a serveis bàsics.`
En matèria educativa, des de Serveis Socials s’està treballant en la detecció d’alumnat que no pugui seguir el curs des de casa sigui per falta de connexió a Internet o per falta d’equips informàtics, en contacte també amb l’escola de Castellví. Per a cada situació detectada al municipi, la solució es busca de forma individualitzada a través de diferents vies, sigui per canals administratius o gràcies a xarxes de voluntariat i/o col·laboració ciutadana.
En paral·lel, ja al mes de març es va fer de forma ràpida el repartiment de les targetes moneder per a les famílies amb beca-menjador perquè poguessin comprar aliments.
A les famílies i persones ateses per l’àrea social abans de la present crisi sanitària se’ls segueix oferint el suport i acompanyament habituals, i s’estan incorporant a aquesta bossa d’atenció noves famílies que han anat veient com la prolongació del confinament ha suposat un deteriorament important de la seva situació social i econòmica.
Les feines d’assessorament, informació i suport al conjunt de la població segueixen també fent-se, en aquest cas per telèfon o bé per Internet. Al mateix temps, es van recollint totes aquelles mesures de contingència aprovades per administracions supramunicipals per tal de posar-les a disposició de les persones que ho necessitin, en coordinació quan és necessari amb els serveis sanitaris i els serveis d’habitatge.
Des que va iniciar-se la pandèmia, l’Ajuntament de Castellví de Rosanes ha estat també en contacte amb els centres residencials del municipi –gent gran i persones amb capacitats diverses- per detectar-ne necessitats i proveir, en la mesura del possible, material de protecció i altres elements de suport. També per traslladar les necessitats d’aquests centres a les administracions competents en la seva gestió perquè siguin proveïdes d’allò que els faci falta.
Finalment, s’ha efectuat la coordinació amb Creu Roja Baix Llobregat Nord d’un grup de voluntariat de Castellví de Rosanes perquè puguin atendre persones amb necessitats d’àmbit social sota el paraigües i expertesa d’aquesta entitat del tercer sector, que proporciona formació i cobertura al voluntariat.